mercredi 29 juillet 2015

Iemand ervaring met luxatie operaties? (schouder uit de kom)

jaren geleden (2009) heb ik op vakantie een ongeluk gehad waardoor mijn linkerschouder uit de kom raakte. Sindsdien een paar keer weer gebeurd (bijv. bij het vallen met voetballen/zwemmen en zelfs een keer bijna met de military press).

Ik word daarbij niet beperkt in 9 van de 10 oefeningen zeg maar, behalve de military press/ dumbell press. Mijn schouder oefeningen zijn dus vrij beperkt in de zin dat ik in de regel geen presses doe, tenzij licht/voor mijn hoofd zeg maar. Ik doe vooral veel raises. Toch merk ik dat ik af en toe angstig ben zeker met zware benchpresses bijvoorbeeld. Los daarvan krijg ik - als ik met een belt dip, soms zelfs ook zonder belt - soms last van mijn schouder. Los van de onzekerheid heb ik een klein beetje moeten inleveren op mijn schouders qua fysiek en is er een (klein) verschil zichtbaar tussen de linkerschouder en rechterschouder (minder definitie/groot).

Ik zit er wel een beetje mee, hoewel ik prima kan trainen heb ik soms het gevoel dat ik er niet alles uit kan halen. Los daarvan vind ik het erg kut dat ik niet te hard kan zwemmen (zeker geen borst crawl). Ik kan wel gewoon prima zwemmen met de schouder, maar als ik te hard ga is de kans heel groot dat het fout gaat.

Nu heb ik eens gelezen dat er operaties zijn om dit te verhelpen. Mijn huisarts zei jaren terug dat dit niet nodig is als ik prima functioneer, maar ik voel me toch soms beperkt. Omdat ik nu nog 29 ben en dus relatief jong denk ik er sterk aan om het toch te laten doen. Overigens hebben oefeningen aan de rotator cuff mij noit echt geholpen.

Tot zover dit hele verhaal, nu de vragen:

- zijn er mensen met soortgelijke ervaringen en hoe is jouw herstel gegaan?
- zijn er mensen die een dergelijke operatie hebben ondergaan en hoe zwaar is het? Is het herstel heel lang want heb geen zin om 3 maanden in een mitella rond te lopen etc. Het schijnt een relatief simpele ingreep te zijn dus hoop eerlijk gezegd dat het herstel kort is;
- wat zijn je ervaringen na de operatie, is de schouder voor je gevoel weer zoals "vroeger"?

Alvast dank allen


Iemand ervaring met luxatie operaties? (schouder uit de kom)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire